The extent to which Islamic education books for the primary stage include the concepts of peaceful coexistence
DOI:
https://doi.org/10.61710/x7vcaq86Keywords:
: Inclusion, Islamic education, peaceful coexistence, books , Inclusion , Islamic education, peaceful coexistence, booksAbstract
The current research aims to know the extent to which Islamic education books for the primary stage include the concepts of peaceful coexistence. The research community was Islamic education books approved by the Iraqi Ministry of Education. As for the sample, it is the concepts of peaceful coexistence included in Islamic education topics. After conducting a content analysis process for the topics, the existence of a set of concepts and their number 35 concepts distributed over the six stages, but there was no balance in distributing them to the school stages. The concepts of respect and assistance predominated in all stages in the first place, followed by the concept of brotherhood, love, and removing harm. As for the concept of charity, good neighborliness, forgiveness, friendship, humility, justice, generosity and righteousness, they were the least among the concepts mentioned in the topics of Islamic education, which called the researcher to suggest a balance between these concepts and their distribution in a way Intensive in Islamic education topics
References
المصادر:-
1/إبراهيم ,محمد صديق بن محمد. (2016). التعايش السلمي والاندماج الاجتماعي في ضوء مقاصد الشريعة: سريلانكا أنموذجا Peaceful Coexistence and Social Integration in the Light of Maqasid al-Shari'ah with Special Reference to Sri Lanka. At-Tajdid-Intellectual Refereed Journal.
/بومدين، حورية. (2018). الحوار الحضاري والتعايش السلمي من منظور إسلامي. آفاق للعلوم، 3(2)، 249-256.
/حمدان، رمضان محمد، ومواج، ماهر زكي. (2016).تعايش الثقافات والاندماج في المجتمع العراقي المعاصر – دراسة تحليلية من منظور سيسيولوجي. جامعة الموصل، كلية الآداب(رسالة ماجستير غير منشورة). العراق.
/حياة، عبد العزيز محمد نياز. (2017).تصور مقترح لزيادة وعي طلاب الجامعات السعودية لمبدأ التعايش السلمي مع الآخر. مجلة العلوم التربوية، جامعة عين شمس. مصر.
/خير الله، حنان عباس. (2018).وسائل الاتصال ودورها في تطوير ثقافة التسامح والتعايش السلمي. جامعة ذي قار، كلية التربية للعلوم الإنسانية(بحث مؤتمر). العراق.
/رشيد، كهوس. (2016).التعايش السلمي بين الشعوب والأديان: دراسة تأصيلية تطبيقية من خلال السيرة النبوية. مجلة كلية أصول الدين. المغرب.
/شاهين، سلطان بن علي بن محمد. (2017).مفهوم التعايش. مجلة العلوم الشرعية. ماليزيا.
/صالح، أحمد محي الدين. (2018).تجديد الخطاب الديني وضرورة الاعتدال ومتطلبات التعايش السلمي بين الشعوب. مجلة الجامعة العراقية. العراق.
/صالح، فرح غانم. (2020).دور المعلم في خلق أجواء التعايش السلمي. المجلة العربية للعلوم التربوية والنفسية، كلية التربية بن رشد، جامعة بغداد.
/الصفار، حسن موسى. (2002).التسامح وثقافة الاختلاف. دار المحجة البيضاء. بيروت.
/عبد الستار، خالد عبد الإله. (2016). الأسس الفكرية لثقافة التعايش السلمي في المجتمعات. مجلة التراث العلمي العربي. العراق.
/عبد اللطيف، هبة أحمد. (2013).إسهامات الجمعيات الأهلية في نشر ثقافة السلام الاجتماعي بين الشباب. مجلة الدراسات في الخدمة الاجتماعية والعلوم الإنسانية، جامعة حلوان، العدد (34). القاهرة.
/عمر فاضل يحيى البدري. (2018).مفهوم التعايش السلمي وأهم المخاطر التي تهدده وعلاقته بمستوى السلوك العدواني لدى اللاعبين الشباب في الملاعب الشعبية. Surra Man Ra'a، (14(54.
/عمر، هاشم ذنون. (2019). مرتكزات التعايش السلمي بعد الحرب (الموصل أنموذجًا). مجلة جامعة تكريت. العراق.
/الغزي، عبد ربه عبد القادر. (2017). التعايش السلمي من منظور إسلامي. مجلة جامعة القدس للبحوث الإسلامية. فلسطين.
/كرم، سمير طلعت. (1973).سياسة التعايش السلمي. مجلة الطليعة. القاهرة.
/كريدي، وليد هاشم. (2018).مقومات التعايش السلمي في القرآن والسنة وأثرها في تحقيق الوسطية والاعتدال والسلم الأهلي. جامعة الأنبار للعلوم الإسلامية. العراق.
/كريم، مريم محسن. (2018).موضوعات التعايش السلمي في القنوات الفضائية الأجنبية الموجهة باللغة العربية. جامعة بغداد، كلية الإعلام (رسالة ماجستير غير منشورة). العراق.
/لمصلح، عبد الله بن عبد العزيز. (2013). أسس التعايش السلمي ومرتكزاته. مجلة السلف الصالح. السعودية.
/محمد صديق بن محمد إبراهيم. (2016).التعايش السلمي والاندماج الاجتماعي في ضوء مقاصد الشريعة: سريلانكا أنموذجًا. At-Tajdid-Intellectual Refereed Journal.
/المشرفي، صابر عبد الفتاح. (2020).التعايش السلمي المتناغم. مجلة حراء.
/وليد، أحمد مساعدة، وعمار، عبد الله. (2010). العولمة الثقافية – رؤية إسلامية. مجلة الجامعة الإسلامية، سلسلة الدراسات الإسلامية، مجلد 18. الأردن.
المصادر الاجنبية :-
Banks, T., & Birth, T. (1990). An Introductory Psychology. London: Macmillan Press, LTD.
Berelson, B. (1999). Content analysis. In G. Lindzey (Ed.), Handbook of social psychology (Vol. 1, pp. 488-522). New York: Addison-Wesley.
Dunpher, R. N. (1992.Children and their development (2nd ed.). Prentice Hall.
Malin, T., & Birch, T. (1998). Introductory psychology. London: Macmillan Press, LTD.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Journal of Imam Al-Kadhim College

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.