The Employment of Digital Technologies by Public Relations Practitioners in Government Institutions and Its Reflections on Professional Practices – A Field Study on the Directorates Affiliated with Baghdad Governorate

Authors

  • Assist. Lecturer.Hala Khzaal Jabbar Ministry of Higher Education and Scientific Research Author

DOI:

https://doi.org/10.61710/h8evnk88

Keywords:

Public Relations Practitioners-Digital Media Skills-Professional Practices, Public Relations , Practitioners , Professional Practices, Digital media Skills

Abstract

Abstract

   The research aimed to identify the extent to which digital media skills are employed by public relations practitioners in government institutions and its impact on professional practices in these institutions. The research identified the nature of digital media and identified the professional practices that institutions are interested in achieving. A field study was conducted in the departments and directorates of Baghdad Governorate to verify its objective. A number of results were reached, the most prominent of which was that there is a statistically significant correlation between the employment of digital media skills and professional practices among public relations practitioners. The research recommended a number of recommendations, the most important of which was the need to develop appropriate strategies within government institutions to disseminate digital culture among the public, to prepare a digital generation aware of the importance of digital media in communication, to enhance its role, and to protect society from the increasing negative effects of technology.

References

الـمصادر:

- فهد ، إبـراهيـم وهبـي و كـنجو عـبود كـنجو (1999), الـعـلاقات الـعامة وإدارتها - مـدخل وظيفـي ، مؤسسة الوراق، عـمان.

- عـبـد الـعال، أسـماء جـمال خمـيـس ( 2023) ، الاعـلام الرقـمـي التـحـديات والحـلول ، مجـلة التـربـية وثقافة الطفـل كلـية التـربـية للطفولة الـمـبـكرة، جامعة الـمـنـيا، الـمجـلـد 28- الـعـدد 1- ج1.

- مـنتصـر، أمل فوزى( ٢٠١٦ ) ، اتـجاهات طلاب الـعـلاقات الـعامة نـحو الـدراسة الأكاديـمـية للأخلاقـيات الـمهنـية، الـمجـلة الـعـلـمـية لـبـحوث الـعـلاقات الـعامة والإعـلان، الـمجـلـد ٧ - الـعـدد ١، كلـية الإعـلام، جامعة الـقاهرة.

- عـبـد الله، أنس الـمختار أحـمـد ( 1999)، أخلاقـيات مزاولة مهنة الإعـلان فـي الفـكر الإسـلامـي, الـمجـلة الـعـلـمـية للتـجارة -الأزهر, الـعـدد 24.

- السـنجـري، بشرى داود (2019)، صـحافة الـموبايـل: خواصها الشكلـية وإمكانـياتها التقـنـية, دار الكتاب الجامعـي-الرياض.

- الـعقابـي، جاسـم طارش ( 2024 ) ،اسـتـراتـيجـيات الإعـلام الرقـمـي فـي التوعـية مـن مخاطر التـحولات الـمـناخية فـي الـعراق، مجـلة لارك للفـلسـفة واللسانـيات والـعـلوم الاجتـماعـية- جامعة واسط- الـمجـلـد 16- عـدد 2- ج2.

- خضـر، جـمـيـل أحـمـد ( 1998) ، الـعـلاقات الـعامة ، دار الـمسـيـرة للـنشر والتوزيـع ، عـمان.

- حسـنـيـن شفـيق، الاعـلام الجـديـد: الاعـلام الـبـديـل تـكـنولوجـيـات جـديـدة فـي عصـر مـا بـعـد التـفاعـلـيـة، دار فـكـر وفـن، بـغـداد، 2010.

- الـبخشونجـي، حـمـدي عـبـد الحارس ( 2000)، الـعـلاقات الـعامة فـي الـدول الـنامـية ، الـمكتـب الجامعـي الحـديث- الإسـكـنـدرية- مصـر.

- رشيـد، سارة أديـب ( 2024) ، أثر وسائل الإعـلام الرقـمـية فـي سـلوك الـناخبـيـن: بولـنـدا إنـموذجاً، مجـلة كلـية الـقانون والـعـلوم السـياسـية ، الـعـدد 25 .

- سالـم ، سحـر خلـيفة و حسـن، راضـي رشيـد ( 2018) ، كـفايات مـنهج التـربـية الإعـلامـية الرقـمـية مـن وجهة نظر أساتذة الجامعات الـعراقـييـن.-دراسة مـيـدانـية، مجـلة الـباحث الإعـلامـي-الـمجـلـد 10- الـعـدد 40 .

- الجاسـر، شعاع ،( 2020 )، رقـمـنة الإعـلام: دراسة تـحـلـيـلـية لـمفهوم الإعـلام الرقـمـي والـمـداخل الـنظرية لـدراسـته وأبـرز سـماته، الـمجـلة الجزائرية لـبـحوث الإعـلام والرأي الـعام، الـمجـلـد 3 –الـعـدد 1.

- الـعالـم، صـفوت محـمـد ( 2002) ، فـنون الـعـلاقات الـعامة ، دار اﻟﻬﺎﻨﻲ ﻟﻟطﺒﺎﻋﺔ واﻟﻨﺸر - الـقاهرة.

- محـمـد، عـبـد الله جاسـم ( 2024)، الاعـلام الرقـمـي ودوره فـي تـعزيز الثقافة الـمعـلوماتـية السـياسـية لـدى طلـبة جامعة تـكريـت ، مجـلة الجامعة الـعراقـية الـمجـلـد 69- الـعـدد 1.

- آل مـرعـي، عـبـدالله بـن عـلـي( 2023 ) ، اسـتخدامات الاعـلام الرقـمـي وعـلاقتها بـتـنـمـية الـمهارات الإعـلامـية لطلاب كلـيات الاعـلام، الـمجـلة الـمصـرية لـبـحوث الاعـلام- الـعـدد 83.

- غريـب، غريـب عـبـد السـمـيـع (1996) ، الاتصال والـعـلاقات الـعامة فـي الـمجتـمع الـمعاصـر، مؤسسة شباب الجامعة - الإسـكـنـدرية .

- الـعسـكر، فهد بـن عـبـدالـعزيز(2004)، مـدى تـلـبـية مخرجات قسـم الإعـلام فـي جامعة الإمام محـمـد بـن سعود الإسـلامـية لحاجات سوق الـعـمل الإعـلامـي حول تأهيـل الـمـتخرجـيـن فـي الـقسـم، مجـلة جامعة الإمام محـمـد بـن سعود الإسـلامـية .

- الشمايـل، ماهر عودة وآخرون ( 2015) ، الإعـلام الرقـمـي الجـديـد ، دار الاعصار الـعـلـمـي للـنشر والتوزيـع عـمان – الأردن، الطـبـعة الأولى.

- حسام ، مـنـصور ( 2022) ، الإعـلام الرقـمـي: مفهومه، وسائله، نظرياته، مجـلة بـحوث ودراسات فـي الـمـيـديا الجـديـدة - جامعة الـمسـيـلة - الجزائر، الـمجـلـد 3 – الـعـدد 2.

- محـمـد، ناظر دهام و كرسوع، ديانا أيـمـن ( 2024)، تأثيـر الإعـلام الرقـمـي عـلى تشكـيـل الرأي الـعام الـعالـمـي فـي ظل الـعـدوان عـلى قـطاع غزة ما بـعـد (٧) أكتوبـر ٢٠٢٣ ،مجـلة آداب الفراهيـدي – جامعة تـكريـت- الـمجـلـد 9 – الـعـدد 1.

- حامـد، نانـيـس محـمـد ( 2023) ، الإسهامات الـمـتوقعة للإعـلام الرقـمـي فـي تـعزيز الأمـن الفـكري لـدى الشباب الجامعـي(مهام جـديـدة فـي رسالة الجامعة) – مجـلة كلـية التـربـية – جامعة الـمـنـصورة، الـعـدد 124.

- الـعـيـساوي، نجـم ( 2018)، أخلاقـيات ممارسـي الـعـلاقات الـعامة فـي الجامعات الـعربـية :دراسة مسحـية عـلى عـيـنة مـن ممارسـي الـعـلاقات الـعامة فـي الجامعات الـعربـية، الـمجـلة الـدولـية للاتصال الاجتـماعـي- جامعة عـبـد الحـمـيـد بـن باديـس –الجزائر- الـمجـلـد 5 – الـعـدد 3.

- محـمـد، نـعـمة عـبـدالرحـيـم(2018)، أسالـيـب تـحـريـر صـحافة الـبـيانات فـي الصـحف الإلكتـرونـية الـمصـرية: دراسة تـحـلـيـلة , الـمجـلة الـعـلـمـية لـبـحوث الإعـلام وتـكـنولوجـيا الاتصال, الـمجـلـد4, الـعـدد 4، يولـيو.

- الأسـدودي نها نـبـيـل و زاهر أمـيـرة يونس (2019)، دراسة تـقويـمـية للتـدريـب الـعـملـي بـكلـيات الإعـلام وأقسامه ومعاهده", مجـلة الـبـحوث والـدراسات الإعـلامـية, الـعـدد 7.

- الغريفـي، هاشم شريف و سوادي، خلاص عـبـدالامـيـر( 2021 ) ، دور الاعـلام الرقـمـي فـي جامعة الـبـصـرة كلـيـتـي الآداب والـقانون انـموذجا ، الـمؤتـمـر الـعـلـمـي السـنوي التاسع - جامعة الـبـصـرة/ كلـية الآداب.

- شفـيق، هبة محـمـد و عـيـسى، إيهاب ( 2023) ، تـطـبـيقات فـي الإعـلام الرقـمـي، دار الوفا لـدنـيا الطـباعة والـنشر, الإسـكـنـدرية, ط1.

- درويش، وفاء جـمال( 2022)، فاعـلـية بـرنامج تـدريـبـي مقتـرح قائم عـلى إسـتـراتـيجـية التـعـلـم الإلكتـرونـي الـمـدمج لتـنـمـية مهارات تصـمـيـم الإنفوجـرافـيـك لـدى طلاب الإعـلام التـربوي، الـمجـلة الـمصـرية لـبـحوث الإعـلام, الـمجـلـد 2022, الـعـدد 80، ج1.

- عـبـد الفـتاح ، ولـيـد و زقزوق، عـبـد الخالـق ( 2017 ) ، إدراك طلاب الإعـلام لـمفهوم صـحافة الفـيـديو الإلكتـرونـية واتـجاهاتهم نـحوها: دراسة مـيـدانـية", الـمجـلة الـعـلـمـية لـبـحوث الصـحافة, الـعـدد 9.

- الـدباغ، يونس مؤيـد يونس و الجادرجـي عـمـر عثمان إبـراهيـم ( 2024 ) ، الاعـلام الرقـمـي وتأثيـره فـي الأمـن الـمجتـمعـي: مـنـصات التواصـل الاجتـماعـي إنـموذجاً، الـمجـلة الـعراقـية للـعـلوم السـياسـية، الـعـدد 11.

- Allam, S. N. S., & et, all( 2021), How Media Literacy Competency Contribute to Political Participation Integrity Among Young People. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, Vol.11 ,No.4.

- Salzmann, Anja ( 2020), Responsible innovation in mobile journalism: Exploring professional journalists learning and innovation processes", Doctoral Dissertation, University of Bergen, Norway.

- Fitzpatrick, Kathy( 2001) ,Toward a Professional Responsibility Theory of Public Relations Ethics, Journal of Mass Media Ethics, Vol , No.16.2&3.

- Kraft, Nicole and seely, Natalee (2015), "Making Mojos: How iPads Are Enhancing Mobile Journalism Education", Journalism & Mass Communication Educator. Vol 70, No.3, September ,

- Lin, Tzu-Bin., &. Et, all (2013), Understanding New Media Literacy: An Explorative Theoretical Framework. Educational Technology & Society, Vol.16, No.4.

- Srikan, Parawee & et,all (2021), A Problem-Based Learning (PBL) and Teaching Model using a Cloud-Based Constructivist Learning Environment to Enhance Thai Undergraduate Creative Thinking and Digital Media Skills, International Journal of Interactive Mobile Technologies, Vol.15 ,No.22,.

- Correa ,Teresa ( 2015) , Digital skills and social media use: how Internet skills are related to different types of Facebook use among ‘digital natives’, information, communication & society , Vol 19, No.

- Yevtushenko, Olena and Kovalova, Tetiana(2019), “Media Education for Future Media Professionals: Designing And Implementing A Training Programme”, Advanced Education, No. 12.

Downloads

Published

2025-09-30

How to Cite

The Employment of Digital Technologies by Public Relations Practitioners in Government Institutions and Its Reflections on Professional Practices – A Field Study on the Directorates Affiliated with Baghdad Governorate. (2025). Journal of Imam Al-Kadhim College, 9(3), 100-141. https://doi.org/10.61710/h8evnk88