The Reflection of Cinematic Discourse On The Design and Promotion of The Advertising Poster

Authors

  • Dr. Ghadah H. Mohammed university of baghdad Author

DOI:

https://doi.org/10.61710/bws7vf52

Keywords:

Reflection - cinematic film - promotional poster - promotion

Abstract

Abstract

As a result of the breadth and multiplicity of the knowledge of our contemporary life, we notice the overlapping and intertwining of the growing branches of knowledge, in a way that has become a tangible and undeniable reality, and the intertwining between them has become a clear impact on various aspects of life, especially the field of fine arts, and it has become necessary and urgent to study the conceptual relationships This is what the researcher is trying to address and touch methodologically by approaching the art of the film poster and its artistic design, and the cinematic discourse. Her research included four chapters, the first of which is the methodological framework, which includes the research problem, the importance and need for the research, the research objectives and limitations, and the definition of terminology.

In the second chapter, the theoretical framework and previous studies contain two titles, the first is on the elements of building and designing the cinema poster, in which the researcher highlighted the elements of poster design and implementation and some techniques used in the design of the cinema poster, while the second element is on the relationships between poster design and the cinema film, in which the researcher addressed the philosophical, objective and procedural link between the parties involved She also quickly reviewed the historical overview of the beginnings of poster art in general and the cinema poster in particular, pointing out the nature of design and cinema as two distinct fields that have the ability and capacity to link, intertwine and coexist with other knowledge that is intertwined with them in some general conceptual commonalities.

The research addressed some previous studies in this discipline and extracted some theoretical indicators for the theoretical framework of the research, which will be used in the process of analyzing the samples selected for this research, after approval by the panel of experts and referees.

 The third chapter presented the research procedures, which included the research methodology, community, samples, analysis management, reasons for selecting the samples and the unit of analysis used, as well as the analysis of the selected research samples, which are Iraqi, Arab and international samples.

The fourth chapter presents the final findings of the research, its final results, and the recommendations that the researcher considers to fulfil the purpose and objectives of the research.

This research concludes with a list of sources and scientific references that were relied upon and quoted to support the scientific aspect of the research.

References

المصادر

- أمهز محمود، الفن التشكيلي المعاصر، شركة المطبوعات للتوزيع والنشر، 1996،ط1.بيروت.

- خالد محمد البغدادي، اتجاهات النقد في فنون ما بعد الحداثة، الهيئة المصرية العامة للكتاب، القاهرة، 2008م.

- عبد الجبار محمود، التصوير الطباعي، وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، بغداد،1980.

- فريد زمر، الصورة في عملية الاتصال ، تر، خليل حماش، المنظمة العربية للتربية والثقافة والعلوم، بغداد، 1980.

- علي شناوة ال وادي، وآخرون، الأبعاد الأسلوبية والتقنية في الرسوم التعبيرية التجريدية، دار الصفاء للنشر، عمان.

- أ.د.منى سعيد الحديدي، أ.د.سلوى أمام علي، الإعلان أسسه وسائله وفنونه، الدار المصرية اللبنانية، المكتبة الإعلامية،القاهرة،ط2. (2008).

- مصطفى عبده، مدخل إلى فلسفة الجمال، ط2، مكتبة مدبولي، القاهرة، 1999.

- مكي عمران راجي، التقنيات المستخدمة في اللوحات العراقية المعاصرة، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة بغداد، كلية الفنون الجميلة،1999.

- مؤيد قاسم الخفاف، استخدام الصورة في الصحف العراقية، وزارة الثقافة والإعلام ، بغداد.ب.ت.

- نصيف جاسم ، فلسفة التصميم بين النظرية والتطبيق، بغداد ،2002.

المصادر المترجمة

- الان باونيس، الفن الأوربي الحديث، تر، فخري خليل، دار المأمون بغداد،1990

- -ناثان نوبلر، التعبير في الفن التشكيلي، تر، فخري خليل، مجلة آفاق عربية،العدد11،بغداد،1984.

- البحوث والأطاريح

- (أحمد عبيد كاظم الغزالي) ، (التحولات التعبيرية في تصميم ملصقات مابعد الحداثة) أطروحة دكتوراه مقدمة إلى جامعة بغداد / كلية الفنون الجميلة،2015.

- (معتز عناد غزوان) ، (متغيرات الزمان والمكان في بنية الملصق المعاصر) رسالة ماجستير مقدمة إلى جامعة بغداد / كلية الفنون الجميلة ، 2004.

- (نصيف جاسم محمد) ، (المبالغة الشكلية في الملصق السينمائي) ، بحث أكاديمي منشور في مجلة دجلة، العدد/1 سنة 2004 ، بغداد.

- (عبد الجليل مطشر النوري) والموسومة (التنوع الفني ودوره في إظهار القيم الجمالية التصميمية في الملصقات) رسالة ماجستير غير منشورة مقدمة إلى جامعة بغداد / كلية الفنون الجميلة 2002.

- (حسين علي الطائي) والمعنونة (العلاقة الادائية والتقنية في التريلر السينمائي) وهي رسالة ماجستير غير منشورة مقدمة إلى جامعة بغداد/ كلية الفنون الجميلة،2018.

Sources

- Amhaz Mahmoud، Contemporary Plastic Art، Publications for Distribution and Publishing، 1996، t. Beirut.

- Khaled Muhammad Al-Baghdadi، Trends of Criticism in Postmodern Arts، The Egyptian General Book Authority، Cairo، 2008 CE.

- Abdul-Jabbar Mahmoud، Printmaking، Ministry of Higher Education and Scientific Research، Baghdad، 1980.

- Farid Zumar، The photo in the communication process، Ter، Khalil Hamash، Arab Organization for Education، Culture and Science، Baghdad، 1980.

- Ali Shenawa Al-Wadi، and others، stylistic and technical dimensions in abstract expressive graphics، Al-Safa Publishing House، Amman.

- Prof. Mona Saeed Al-Hadidi، Prof. Salwa Emam Ali، The Declaration، Founded by His Means and Art، Egyptian Lebanese House، Media Library، Cairo، 2nd edition. (2008).

-Mustafa Abdo، Introduction to the Philosophy of Beauty، 2nd edition، Madbouly Library، Cairo، 1999.

- Makki Imran Raji، Techniques Used in Contemporary Iraqi Painting، Unpublished Master Thesis، University of Baghdad، College of Fine Arts، 1999.

- Muayyad Qasim Al-Khuffaf، using the image in the Iraqi press، Ministry of Culture and Information، Baghdad.

- Nassif Jasim، Design Philosophy between Theory and Practice، Baghdad، 2002.

Research's and dissertations

- (Ahmad Obaid Kazem Al-Ghazali)، (Expressive Transformations in Designing Postmodern Posters) PhD thesis submitted to the University of Baghdad / College of Fine Arts، 2015.

- (Moataz Anad Ghazwan)، (Variables of Time and Place in the Structure of Contemporary Poster) Master Thesis submitted to the University of Baghdad / College of Fine Arts، 2004.

(Nassif Jassem Muhammad)، (The Exaggerated Exaggeration in the Film Poster)، academic research published in the Tigris Magazine، Issue / 1 of the year 2004، Baghdad.

- Abdul Jalil Mutasher Al-Nouri) and tagged (artistic diversity and its role in displaying aesthetic design values in posters)، unpublished master's thesis submitted to Baghdad University / College of Fine Arts 2002.

- (Hussein Ali Al-Taie) entitled (The Performance and Technical Relationship in the Film Trailer)، which is an unpublished Master Thesis submitted to the University of Baghdad / College of Fine Arts، 2018.

Downloads

Published

2024-10-07

Issue

Section

المقالات

How to Cite

The Reflection of Cinematic Discourse On The Design and Promotion of The Advertising Poster. (2024). Journal of Imam Al-Kadhim College, 8(3), 130-162. https://doi.org/10.61710/bws7vf52